کد مطلب:188461 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:240

اقدام امام باقر در تغییر سکه های رومی و ایرانی به سکه های اسلامی
جوان: در ارتباط با این مسأله اقدام امام باقر علیه السلام را در تغییرسكه های رومی و ایرانی به سكه های اسلامی و ایجاد استقلال اقتصادی بیاد آوردم.

در آن روزها كه معاملات معمولی با دینار و درهم رومی و



[ صفحه 17]



ایرانی انجام می گرفت، عبدالملك مروان تصمیم گرفت «طراز» رومی را به عربی تبدیل كند، امپراتور روم با خبر شده و سخت بر آشفت او همچنین عبدالملك را تهدید كرد كه اگر دست به چنین كاری زند فرمان خواهد داد دینارهای رومی را با ناسزا به پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم ضرب زنند. عبدالملك [1] از این تهدید به هراس افتاد و از بزرگان اسلام چاره خواست. كسی از ایشان وی را راهنمایی كرد تا چاره را نزد امام پنجم شیعیان، امام محمد باقر علیه السلام جوید. اگر چه این پیشنهاد كه از رقیب هاشمی خود استمداد كند بر وی گران آمد، اما مجبور شد امام را از مدینه به دمشق دعوت كند. به عامل خود در مدینه چنین نگاشت: محمد بن علی بن الحسین را با كمال احترام به دمشق روانه كن. صد هزار درهم برای خرج سفر و سیصد هزار درهم برای مخارج خانوادگی او بپرداز، و وسایل راحتی او و همسفرانش را فراهم كن.

همین كه امام باقر علیه السلام به دمشق رسید، عبدالملك موضوع را عرضه داشت، حضرت فرمود: اهمیتی ندارد... هم اكنون استادان ماهر خود را خواسته و دستور ده سكه های درهم و دینار تهیه كنند و روی آنها كلمه ی توحید و نام رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم را نقش كنند و در اطراف آن نام شهری را كه در آن سكه زده اند با تاریخ سال بنگارند و برای تهیه سكه های درهم از سه نوع استفاده كن به این ترتیب كه: ده



[ صفحه 18]



تای آن ده مثقالی و ده تای آن شش مثقالی و ده تای دیگر پنج مثقالی باشد، به قسمی كه مجموع آن بیست و یك مثقال شود پس از آنها را به سه جزء تقسیم كن به گونه ای كه هر قسمت هفت مثقال باشد. عبدالملك دستور را اجرا كرد و به عمال خود فرمان داد به جای درهم و دینار رومی و ایرانی پول رایج اسلامی را به جریان اندازند و غیر این صورت تخلف و جرم شناخته می شود.

همسفر: مسلم است كه شخصیت والای امام باقر علیه السلام و دریای بی كران دانش او مورد تأیید و توجه پیشوایان اهل سنت مانند ابو حنیفه [2] و غیر او نیز بوده و از آن حضرت حدیث نقل كرده اند.

جوان: گویا امام باقر علیه السلام با دانشمندان و صاحبان علوم گوناگون، برخوردها و احتجاجاتی نیز داشته اند.

همسفر: طبیعی است امامی كه از جاذبه ی علمی بالایی برخوردار است و دانش او زبان زد خاص و عام است، پیوسته در میدانهای رویارویی، با اندیشه های منحرف و افكار كفر آمیز و موضع گیریهای مختلف حضور داشته و با سعه ی صدر، به تبیین علوم و حقایق قرآن با روش مناظره و گفتگوهای موضوعی و بحثهای علمی برای توده ها پرداخته است.

البته دانشمندانی كه قصد دارند با امام مباحثه و مناظره كنند، ابتدا در درسش حضور یافته و بعد از آن كه وی را دریای بی كرانی از



[ صفحه 19]



علم و دانش دیده، از روی خضوع و خشوع سر تسلیم در برابر او فرود می آورند و پس از انجام پرسشهایی، با ایمان و اعتقاد به فضیلت و برتری آن حضرت باز می گردند.


[1] عبدالملك مروان در سال 65 هـ. ق به حكومت رسيد و به سال 86 هـ. ق در گذشت.

[2] ابو حنيفه، نعمان بن ثابت (80 - 150- هـ. ق) امام مذهب حنفي يكي از ائمه ي اربعه ي اهل تسنن است.